Clarion NX501E

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Clarion NX501E op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,9

84gtidriver 12-12-2014
Geschreven voor: Clarion NX501E

Heb het toestel zelf al een tijdje ingebruik en bevalt perfect heb er een externe versterker op aangesloten voor een subwoofer , de speakers zitten direct achter de radio geschakeld en met de filtermogelijkheden op de clarion klinkt dit zeer goed.
De navigatie heeft een nadeel , geeft te veel informatie voor de rest werkt dit goed.
Wat betreft de bluetooth carkit ook dit werkt perfect , al met al zeer tevreden met dit toestel.

Gerrit Br 16-12-2013

13-12-2013
Na een jaar het goed gedaan te hebben is de ellende begonnen. Eerst ging de volume knop een eigen leven leiden. Eerste maal omgeruild pas na 7 weken. De nieuwe had direct het zelfde probleem als de eerste geluids volume, [dacht eerst dat ze mijn eerste apparaat gewoon retour gestuurd hadden zonder na te kijken] dat was dus niet zo.
Gelukkig had ik het serie nummer opgeschreven.

Bij het derde apparaat werk de bluetooth niet. Geeft bijna tot geen signaal af, kan geen telefoons vinden dus geen verbinding. Dus bij derde clarion nog steeds geen goed apparaat. Ze hebben alleen een vertegenwoordiger in NL [Allen telefonisch ]en meer niet en deze stuurt je met allerlei onduidelijk antwoorden het bos in.
Dus niet kopen !!!!!!!!!!!!! Baggerzooi zeker de service. Dus niet kopen !!!!!!!!!!!!! Baggerzooi Zeker de service.

Aan het inbouw Winkel ligt het niet wat die doet alles voor me om het voor elkaar te krijgen, maar ook die loopt tegen een muur op.
Ben al van af augustus er mee bezig

Rikker12 10-07-2012
Geschreven voor: Clarion NX501E

Nogmaals weken van ergernis (zie ook mijn vorige revieuws) waarbij de navigatie van de Clarion NX501 letterlijk het noorden verloor in een voor mij onbekende grootstad (centrum rotterdam) met uren zoeken tot gevolg. Daarom heb ik besloten het toestel definitief te verwijderen en heb het vervangen door een toestel van een fabrikant met een meer geloofwaardige naam. Dit nieuwe toestel is nu een tweetal weken ingebouwd … wat een verschil! Correcte navigatie, geen overvloed aan navigatie-instructies, geen audio-onderbrekingen tijdens het navigeren, snelle opstart. Eerlijkheidshalve moet ik toch vermelden dat het telefoonmenu en de kwaliteit van het telefoneren bij de NX501 onnavolgbaar is, maar een multi-media systeem is meer dan telefoneren alleen! Jammer voor Clarion maar de NX501 krijgt na 4 maanden test en ergernis van mij een onvoldoende (met uitzondering van de telefoonapplicaties). Men laat zich beter niet verleiden door de gunstige prijs!

Rikker12 27-05-2012
Geschreven voor: Clarion NX501E

Na melding van verschillende problemen (zie eerdere review) aan de dealer werd er tot mijn verbazing prompt een nieuw toestel aangeboden. In eerste instantie blij natuurlijk maar al na enkele dagen bleek dat veel van de eerder vastgestelde problemen ook op dit toestel van toepassing zijn. Navigatie loopt regelmatig vast, USB poort werkt niet naar behoren, opstarttijd is irriterend lang.
Ik herinner mij dat een kennis jaren geleden ook problemen had met een Clarion toestel. Dat was ook maanden toestellen omwisselen tot het drastisch opgelost werd ... het toestel verdween letterlijk in de vuilbak en werd vervangen door een betrouwbare Pioneer ... ik vermoed dat mijn NX501 dezelfde weg gaat volgen!

Rikker12 30-03-2012
Geschreven voor: Clarion NX501E

Bij de aankoop van mijn nieuwe wagen had ik gekozen voor de Clarion NX501E omdat de mogelijkheden toch wel vrij uitgebreid leken. Maar na enkele weken intensief gebruik zijn er toch een aantal serieuze tekortkomingen. Ik kan hier de vergelijking maken met een Pioneer AVIC-HD3BT aangezien dit systeem in mijn vorige wagen stond.
1° Het opstarten van de navigatie duurt enorm lang, soms tot meerdere minuten. (In vergelijking met mijn vorig navigatiesysteem, is dit ongeveer 4 tot 5 maal langer)
2° Als het systeem opstart met het navigatiescherm heb je gedurende deze opstarttijd geen geluid van radio of CD. Ook het detecteren van de benodigde satellieten duurt enorm lang. Als het systeem opstart met het audioscherm gaat het wel veel sneller.
3° De USB-aansluiting blijkt niet naar behoren te werken. Telkens ik het systeem opstart valt deze functie uit en gaat automatisch over op FM-radio. Ook USB in combinatie met de navigatie werkt niet, USB reset zich volledig en start vanaf de eerste file wanneer het systeem opstart met het navigatiegedeelte. Dit is getest met meerdere types USB-drager, telkens met hetzelfde resultaat. Graag had ik hierop een reactie van Nickela, want bij deze persoon werkt dit blijkbaar wel.

De negatieve punten dan:
1° De gesproken navigatie-assistent geeft mijn inziens veel te veel informatie waardoor je vooral in de stad het al snel als irritant begint te ervaren. Sommige instructies worden 2 tot 3 maal herhaald. Ook de verstaanbaarheid van de instructies is niet 100%, ondanks de verschillende stem-opties. Bovendien valt de CD-Radio-USB volledig weg tijdens de vocale navigatie-instructies en duurt het nog enkele ogenblikken na de instructie alvorens er opnieuw geluid uit de speakers komt. Algemeen mag ik stellen dat de navigatie van Pioneer veel rustgevender en duidelijker is.
2° De vocale meldingen van oa overschrijding van de toegelaten snelheid lijken in eerste instantie leuk maar na een tijdje ervaar je dit eerder als irritant. Gelukkig kan je dit allemaal uitschakelen.
3° Het gebruik van MP3-cd’s werkt ook zeer traag. Het duurt ongeveer 1 minuut alvorens er geluid uit de luidsprekers komt wanneer je de CD-MP3-optie kiest.
4° Het automatisch in en uitzoomen van de kaarten lijkt handig, maar ik mis toch de functie om dit uit te schakelen zodat je de kaart op een bepaald niveau kan vergrendelen. (misschien heb ik deze functie ook nog niet gevonden)
5° Ook het feit dat je de kaart niet kan vergrendelen met het Noorden boven (ipv rijrichting boven) ervaar ik als een min-puntje (misschien heb ik deze functie ook nog niet gevonden)
6° Omdat je alles via het scherm moet aanklikken en verschuiven staat het scherm algauw vol met vingerafdrukken. Dit is nu eenmaal eigen aan zulk een type scherm. Maar overdag wordt het scherm al snel onleesbaar. Dit zal mogelijk aan de plaatsing in de auto liggen.

Er zijn ook positieve punten:
1° De geluidskwaliteit is zeer goed met heel veel instelmogelijkheden. De menu’s zijn duidelijk en overzichtelijk, na de gebruikelijke inloopperiode vind je alles gemakkelijk terug. Het gebruik van het “touchpad” principe voor het navigeren doorheen de verschillende menu’s vraagt wel enige gewenning.
2° Het telefoonmenu werkt 100% en de kwaliteit van het draadloos bellen is super dankzij de “parrot-module”. Ook handig is dat het volledig telefoonnummerbestand van de GSM op de Clarion zichtbaar wordt.
3° Een leuke extra is het menu van het brandstofverbruik. Hier kan je alle gegevens over je brandstofverbruik en kosten netjes opslaan.
4° Je kan het systeem in grote mate personaliseren door menus naar eigen smaak in te stellen.
5° Het leuke aan de USB-modus is dat de ID-tags zichtbaar zijn (op voorwaarde dat je de IDtags correct ingeeft in de MP3-file). Jammer dat de USB functie niet goed werkt op het systeem
6° De 3D weergave van sommige gebouwen is een leuke gadget

Besluit: de Clarion NX501E is een goed systeem voor mensen die hun allereerste navigatie/multimedia systeem aankopen. Ervaren gebruikers (oa Ex-Pioneer gebruikers) zullen ontgoocheld zijn omdat de kwaliteit van de navigatie ondermaats en irritant is.

Nickela 31-03-2012

Hallo Rikker,

Zo op het eerste oog denk ik dat je eens moet kijken of je de basis-software kunt updaten, want het trage opstarten en de problemen met de USB stick herken ik niet.
Dit staat ook in je handleiding, maar mocht je het gemist hebben: Op pagina 2 staat een URL (clarion.naviextras.com) daar kun je terecht voor een tool (Naviextras Toolbox) die je kaartje direct herkent en ook ziet of er een software update beschikbaar was. dat was bij mij het geval en dat heb ik ook meteen laten uitvoeren. Echter, de belofte dat ik binnen 30 dagen de nieuwste kaarten kon downloaden werkte bij mij niet. Gelukkig is mijn autodealer daar nu mee bezig, dus dat gaat helemaal goedkomen.
Jij kunt natuurlijk ook vragen aan jouw dealer of hij dit voor jou wil oplossen, want het systeem werkt niet zoals het hoort lijkt mij.

Het opstarten van de navigatie duurt bij mij tot maximaal een minuut en dat vind ik soms al lang. Maar goed, ik kan er wel mee leven zolang het niet meer wordt.
Het opstarten van de USB duurt ook wel even maar nooit langer dan ca. 20-30 seconden. Ik heb een 32 GB USB stick aangesloten en die werkt prima, ook tijdens navigeren. Niet de stick eraf halen of aansluiten als het systeem nog aan is, want dan loopt die bij mij vast en moet je een reset (knopje naast microSD kaartje) doen. En dan kun je alle radio zenders opnieuw installeren.

In het settings menu kun je via video de lichtsterkte aanpassen van je scherm. Ik heb die volopen gezet, maar als de zon er rechtstreeks op schijnt zie je niet veel meer (maar dat is denk ik bij alle schermen zo). Verder is het zo dat het scherm dimt als je je lichten aan hebt, dus overdag maakt het zeker verschil met of zonder licht aan.

Het navigeren bevalt prima bij mij, al heb je volkomen gelijk over die vele instructies. Ik heb de stem nu uitstaan en de het aankondigings-geluid wel aan staan, dus als er een aanwijzing komt hoor ik alleen een bleep en kijk ik even naar het scherm wat ik moet doen.

Momenteel ligt mijn kaartje nog steeds bij de dealer, dus ik kan niet veel uitproberen en ook niet uitzoeken hoe dat zit met in en uitzoomen. Je kunt wel e.e.a. aanpassen qua kijkhoek (ik heb het op laag staan)

De touch-screen wordt inderdaad snel vuil, maar dat had ik bij mijn andere navis ook. Ik moet nog een doosje brilpoetsdoekje kopen en deze in de auto leggen. Na een tijdje kwam ik er achter dat er nog een plastic bescherm-folie op het scherm zat. Die heb ik eraf gehaald en nu reageert het scherm wel een stuk beter.

Het geluid is inderdaad prima. De parrot-module werkt ook bij mij perfect.

Al met al ben ik erg tevreden over dit systeem. Als ik straks ook de nieuwste kaarten (incl 3D en gebouwen) heb, dan ben ik helemaal blij. De 3D en gebouwen werkt e bij mij (nog) niet optimaal. Wel laat het systeem hoogte-verschillen zien en dat is heel gaaf als je in berg-achtig gebied rijdt. Laatst reed ik de A2 richting Maastricht en zag ik in de verte op de kaart een "hobbel" liggen, de St. Pietersberg. Ben heel benieuwd hoe dat straks eruit ziet als ik weer naar Oostenrijk ga.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn reactie.
Ik ben in ieder geval erg tevreden tot nu toe, al is het systeem niet perfect.

Nickela 20-02-2012
Geschreven voor: Clarion NX501E

Heb dit apparaat in mijn nieuwe auto zitten. Het bevalt tot nu toe prima. Echter, de service van Clarion laat tot nu toe te wensen over.

Bijna alles is te bedienen via het touchscreen met een zeer moderne userinterface (swipen door de verschillende functies).
Radio en cd/dvd speler werkt prima, geluid is bovengemiddeld goed.
Er zit een parrot ingebouwd voor de interface met je mobiel. Werkt perfect.
Er kan een USB stick aangesloten worden met mp3's, dus geen gedoe meer met CD's. Heb nu 32GB aangesloten en soms hapert die, denk dat 8 GB nog beter zal werken.
Verder nog vele andere mogelijkheden (ipod, bluetooth audio, enz) die ik nog niet heb getest. Daarnaast nog div. opties mogelijk (TV, camera).
De navigatie ziet er goed (ondanks dat nog niet alles goed werkt, zoals 3D gebouwen, flitspalen) uit (gebaseerd op IGO Primo), maar is een GROTE MAAR.
Dat zal voor mij gaan bepalen of de Clarion NX501e een goed koop of een miskoop is geweest.

Bij aanschaf van dit systeem heb je recht (binnen 30 dagen) om je kaarten te updaten naar de meest recente versie. Dat staat notabene in de handleiding die je erbij krijgt. Echter, het werkt niet bij mij. Ik krijg geen update aangeboden via internet. Mijn SD kaart wordt wel herkent en krijg keurig te zien wat ik allemaal kan updaten. Maar dan wel tegen betaling.
Heb al 2 keer een mail gestuurd naar Clarion Nederland (gaat via Duitsland), maar krijg geen antwoord. Lekker dus......
Denk wel dat het gaat goedkomen, want de autodealer (Mitsubishi) gaat er nu achteraan.

Kortom, een potentieel top-apparaat die ik iedereen kan aanraden, mits Clarion levert wat er beloofd wordt. Want als Clarion dat niet doet, voel ik mij toch genept omdat ik dan extra geld kwijt ben voor die nieuwe kaarten.

Erictimmerman 23-06-2012

Kun je alleen maar updaten via de clarion site? Of is het ook mogelijk om zelf er een nieuwere kaarten op te zetten?

Eric.